“Wat me erg tevreden stemt, is de omschakeling in denken over afval die de nieuwe wetgeving uitademt. Het is een bevestiging dat de omslag naar een kringloopeconomie even noodzakelijk als onvermijdelijk is,” aldus Europarlementariër Bas Eickhout in reactie op de stemming van het Europees Parlement, over een pakket van nieuwe Europese afvalwetten.

Belangrijkste punten in de wetgeving zijn het uitfaseren van het storten van afval en bindende doelstellingen voor recycling. Ook wordt het makkelijker voor overheden om producenten verantwoordelijk te houden voor de afvalfase van de producten die ze op de markt brengen.

Eickhout: “Heel belangrijk: We gaan het storten van afval in Europa uitfaseren. Ook hebben we een aantal bindende doelstellingen vastgesteld die ervoor zullen zorgen dat we steeds meer afval gaan recyclen.” Verder springen de extra verplichtingen rondom gescheiden inzameling van afval in het oog, een absolute noodzakelijkheid om hoge kwaliteit van recyclebaar materiaal te garanderen. “Nederlandse steden zullen aan de bak moeten met het apart inzamelen van biologisch afval.”

“Ons huidige lineaire economische model waarin we telkens nieuwe grondstoffen winnen om ze vervolgens weg te gooien alsof het niets is, is onhoudbaar”, stelt Eickhout. “Nooit eerder is zo duidelijk in EU-wetgeving vastgelegd dat we daar vanaf moeten. Nu is het zaak om door te pakken.”

Ook maakt de nieuwe wetgeving de weg vrij om steeds meer de verantwoordelijkheid en kosten van de afvalfase van producten bij de fabrikanten neer te gaan leggen. Eickhout: “Zo zorgen we ervoor dat vervuiler betaalt voor de finale fase van een product, in plaats dat de volledige maatschappij dat doet via belastingen. En zo krijgen producenten ook een prikkeling om hun producten milieuvriendelijker te ontwerpen. Een win-win situatie in mijn optiek.”