Als er jaarlijks meer dan 50.000 vliegbewegingen op een vliegveld zijn, is de overheid verplicht een ‘geluidsbelastingkaart’ en actieplan te maken. Hoewel de luchthavens Rotterdam, Groningen en Maastricht daar overheen gaan, is de Nederlandse overheid niet van plan die herrie in kaart te brengen. GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo wil opheldering.
Uit cijfers van de het Centraal Bureau voor de Statistieken blijkt dat de vliegvelden Rotterdam met 92.874, Groningen met 61.324 en   Maastricht met 58.534 vliegbewegingen (in 2001) verplicht zijn tot een   geluidsbelastingkaart en bijbehorend actieplan, zoals is afgesproken in   de Europese ‘omgevingslawaai-wet’. Vliegveld Lelystad - met 47.135   vliegbewegingen in 2001 - komt er dichtbij en is er wellicht het   afgelopen jaar ook overheen gegaan. 
 
 De Roo: “De geluidsoverlast van vliegvelden is enorm, maatregelen   daartegen zijn dus verre van overbodige luxe. Nu we die maatregelen   genomen hebben, is het natuurlijk wel zaak dat alle partijen zich daar   ook aan houden.” Uit correspondentie tussen de Nederlandse regering en   de Tweede Kamer blijkt dat Nederland van plan is uitsluitend voor   Schiphol een geluidsbelastingkaart op te stellen. De Roo vraagt de   Europese Commissie om met een definitieve lijst te komen van   luchthavens met meer dan 50.000 vliegbewegingen en wat zij gaat doen   als Nederland zich niet aan de spelregels houdt.
 Schriftelijke parlementaire vraag van Alexander de Roo (GroenLinks)
 (4 februari 2004)
 Betreft: Implementatie Richtlijn Omgevingslawaai in Nederland
 
 Op basis van de Richtlijn Omgevingslawaai (2002/49/EG) is elke lidstaat   verplicht geluidsbelastingkaarten op te stellen voor alle belangrijke   luchthavens waar méér dan 50.000 vliegbewegingen per jaar plaats vinden.
 Uit correspondentie tussen de Nederlandse regering en de Tweede Kamer   blijkt dat Nederland van plan is uitsluitend voor Luchthaven Schiphol   een geluidsbelastingkaart met corresponderend actieplan op te stellen.
 De gegevens met betrekking tot vliegbewegingen (Centraal Bureau voor de   Statistiek, 2001) vertonen een ander beeld. Rotterdam (92.874),   Groningen (61.324) en Maastricht (58.534) overschrijden de limiet,   terwijl Lelystad met 47.135 vliegbewegingen de kritische grens bijna   bereikt heeft.
 
 Kan de Europese Commissie een definitieve lijst publiceren met alle   Nederlandse luchthavens die méér dan 50.000 vliegbewegingen verwerken?
 
 Wat is de Europese Commissie van plan indien Nederland in gebreke blijft?