Het RIVM publiceerde recent een kaart waarop Nederland rood oplichtte van de vervuiling. Om rustig te kunnen ademhalen, moeten we die vervuiling snel wegwerken. Met de maatregelen die GroenLinks voorstelt, is die rode vlek in 2010 weggewerkt.

De satellietbeelden die het RIVM publiceerde, waren schokkend. Nederland lichtte donkerrood op als één van de drie meest vervuilde gebieden ter wereld Zie: http://www.temis.nl/airpollution/picts/no2scia_world.png

Die beelden maakten op veel mensen indruk, maar niet op het kabinet. De maatregelen van Van Geel (milieu) zijn onvoldoende, boterzacht en veelal financieel ongedekt. Hier schiet niemand iets mee op. Alleen als de maatregelen van GroenLinks worden uitgevoerd, haalt Nederland de Europese normen voor luchtkwaliteit. Dan is de vieze vlek boven Nederland in 2010 verdwenen.

GroenLinks wil dat vuile auto's en vrachtauto's van de weg gaan. Ook moet de dieselaccijns omhoog en moet de maximumsnelheid rond alle grote steden naar 80 km/u en daarbuiten naar 100 km/u. De maatregelen waar het kabinet mee komt zijn onvoldoende, boterzacht of financieel ongedekt. Met de maatregelen van GroenLinks kunnen bewoners weer rustig ademhalen.

De lucht in Nederland moet schoner, vooral langs snelwegen en in steden. In de Randstad, maar ook in grote steden elders in het land, is de lucht veel te vies. GroenLinks wil daarom dat vuile auto's en vrachtauto's van de weg verdwijnen. Zo moeten vuile wagens grotendeels uit stadscentra geweerd worden, moet er een premie komen voor de sloop van oude roestbakken. De maximumsnelheid op snelwegen moet fors omlaag. Ook zullen de belastingen op diesel omhoog moeten. Alleen dan is de lucht in Nederland weer schoon genoeg om in te ademen.

GroenLinks stelt een vijftiental maatregelen voor, bestaande uit heffingen, premies en aanscherping van normen. De kosten hiervan bedragen 400 tot 600 miljoen euro tot 2010. Die uitgaven worden meer dan gedekt door de verwachte opbrengsten van ongeveer 900 miljoen euro.

Een gedetailleerd overzicht van de maatregelen is te vinden op:

http://www.groenlinks.nl/2ekamer/notities/Notitie.2004-11-04.5657/publication/download_file

Wijnand Duyvendak